text.skipToContent text.skipToNavigation

EDI-koppeling stroomlijnt de inkoopprocessen bij CSi Roemenië

Dankzij EDI-koppeling slaagt CSi Roemenië erin de doorloop- en leveringstijden drastisch te verkorten.Toen itsme ES Elektro logistiek integrator werd voor CSi Roemenië, waarmee een groot deel van hun aankopen werd gewaarborgd, leidde dat tot een innovatief project binnen de samenwerking tussen de twee organisaties: EDI-koppeling. Twee jaar later slaagt CSi er dankzij een EDI-koppeling in de doorloop- en levertijden drastisch te verkorten, wat op natuurlijke wijze leidt tot een toename van het aantal orders.
 

Automatisch bestellen

Wat is EDI (Electronic Data Interchange)? “Een communicatiekanaal tussen twee systemen dat de inkoopprocessen drastisch vereenvoudigt en dat de werktijden in het gehele uitvoerings- en leveringsproces exponentieel verkort”, is het simpele antwoord van Cătălin Văleanu, account manager bij itsme ES Elektro. Voor de komst van de EDI-koppeling legde een order die door CSi werd geplaatst bij leverancier itsme ES Elektro een gecompliceerd traject af door de interne bureaucratie van de twee bedrijven. Nu wordt de order automatisch geplaatst, automatisch bevestigd en wordt de correspondentie tussen de twee organisaties automatisch door de systemen geïmporteerd, zonder menselijke tussenkomst.

“Het was duidelijk dat we een geautomatiseerd communicatiekanaal nodig hadden om een zo groot mogelijk aantal orders efficiënt te verwerken”

“Sinds maart 2020 gaan alle orders die door CSi worden geplaatst via dit kanaal. De gesprekken hierover ontstonden echter al in 2018, toen itsme ES Elektro logistiek integrator zou worden van CSi Roemenië. Daardoor werd duidelijk dat we een geautomatiseerd communicatiekanaal nodig hadden om een zo groot mogelijk aantal orders efficiënt te verwerken. EDI werd door de itsme Groep al bij verschillende bedrijven in Europa uitgevoerd en we hoefden het alleen maar aan te passen voor onze samenwerking met CSi Roemenië, een bedrijf waaraan we elektrotechnische, mechanische en pneumatische componenten en logistieke diensten verlenen. Eind 2018 werd er een test uitgevoerd en in het begin van 2019 was het systeem operationeel. Vanaf dat moment hebben we meer dan 8000 artikelen vervoerd die CSi gewoonlijk in de itsme ES Elektro database bestelt, met onze identificatiecodes”, zegt Cătălin.


Volgens hem is een EDI-koppeling, wat voor het eerst in Roemenië wordt uitgevoerd door CSi, geschikt voor industriële bedrijven met tienduizenden orderregels per jaar die bovendien aanvullend investeren in opslag en logistiek. Het leven wordt voor hen veel gemakkelijker: de menselijke arbeid verdwijnt uit het inkoopproces, fouten zijn niet langer mogelijk, de levering van componenten door de leveranciers gaat sneller en ten slotte zijn de doorloop- en levertijden van de eindproducten drastisch verkort.  


 “De oplossing om het inkoopproces te automatiseren kwam precies op tijd”


“We hebben met itsme ES Elektro een sterke samenwerking van vele jaren en tegenwoordig vertrouwen we op hen voor het merendeel van onze orders. CSi bestelt maandelijks meer dan duizend producten en meer dan drieduizend orderregels. Die hebben we nodig voor onze productieprocessen; de oplossing om onze inkoopprocedure te automatiseren, kwam precies op tijd”, legt Eduard Pankler, logistiek manager bij CSi, uit.
 

Optimalisering en efficiëntie​​​​​​​


Sinds de EDI-koppeling tot stand is gebracht, heeft het bedrijf maand na maand de resultaten zien verbeteren, wat zich in de praktijk uiteindelijk vertaalt in een hogere leveringssnelheid van de eindproducten.
​​​​​​​

“In aanvulling op kwaliteit en prijs is tijd voor ons een cruciale factor. Als we erin slagen sneller te produceren en te leveren, kunnen we meer orders accepteren, wat impliciet leidt tot de ontwikkeling van het bedrijf. Normaal hebben we tien tot twaalf weken nodig om een product te maken en te leveren. Als we door de EDI-koppeling twee weken winnen, worden we concurrerender en dalen bovendien de vaste kosten. Binnen de relatie met itsme ES Elektro hebben we momenteel een levertijdsucces van 90% van de orders die door CSi worden geplaatst en we verwachten dat deze prestatie 100% zal worden. We zijn met hen nog steeds in de fase van het op één lijn brengen van de toeleveringsketens. CSi Roemenië zit in een uitgebreid veranderingstraject: we willen al onze processen verkorten zodat we concurrerender worden in de markt. Als we nu streven naar vier weken voor de levering, dan zullen we in de volgende fase streven naar twee weken. Dit impliceert natuurlijk ook investeren in buffervoorraden”, legt Eduard uit.
 


Maar er is een volgende stap in het EDI-project dat het werk zelfs nog efficiënter maakt: automatische factuurontvangst en -registratie tussen de twee bedrijven, in aanmerking genomen dat dit proces nu een dag duurt; soms zelfs langer.
“We hopen deze integratie tegen het einde van het jaar af te ronden. We zijn nu in het stadium van het controleren van de specificaties van beide systemen om te kijken welke veranderingen we moeten aanbrengen”, vult de vertegenwoordiger van CSi aan. 
Al deze methodes, die gericht zijn op het optimaliseren en stroomlijnen van de processen tussen CSi en itsme ES Elektro, zijn het resultaat van een hechte samenwerking die een voortdurende verbetering en ontwikkeling met zich meebrengt. Buiten de operationele kant is het gezamenlijke doel een integratiemodus te ontwikkelen waardoor een grotere flexibiliteit ontstaat voor de logistieke keten, een gestructureerde procesautomatisering, evenals een omgeving die geschikt is voor communicatie en interactie.
​​​​​​​


CSi Group bekleedt een sterke positie in de markt en telt onder zijn klanten fabrikanten van consumptiegoederen, distributeurs of klanten in de verpakkingsindustrie. Zij danken deze positie aan de betrouwbaarheid van hun producten en diensten, het vermogen om attractieve oplossingen te ontwikkelen, hun passie en vastberadenheid en hun betrokkenheid om klanten in al hun behoeften te voorzien.

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder