text.skipToContent text.skipToNavigation


Pakket opleidingen op maat

Breemes legt basis voor plc-kennis bij DHL Aviation



 

DHL Aviation op Brussels Airport investeert stevig in opleiding, om zijn interne kennisniveau en externe arbeidsmarktpositie te verbeteren. Breemes draagt bij met een plc-basiscursus voor onderhoudstechniekers. De opgedane kennis helpt hen onder meer om de operatie energiezuiniger te programmeren. Intussen kijkt DHL Aviation ook naar andere cursussen bij Breemes, zoals voor Profibus-storingsoplossing. Over duurzame en storingsvrije samenwerking gesproken.
 

Ook rond Brussel is de arbeidsmarkt voor technisch personeel moeilijk, weet Peter Lobbinger van DHL Aviation. Als duty manager maintenance bij het pakkettransportbedrijf op Brussels Airport is hij verantwoordelijk voor het onderhoud aan de sorteerinstallaties met toebehoren. “Sinds we in 2017 zijn verhuisd naar onze nieuwe huisvesting, is de onderhoudsorganisatie gegroeid van 20 naar 60 mensen. Dat was een hele uitdaging. Om ons aantrekkelijk te maken voor de arbeidsmarkt, laten we schoolverlaters beginnen als operator of junior technieker en bieden we hun de mogelijkheid om door te groeien tot senior technieker of technisch expert. Daar moeten zij natuurlijk wel voor worden opgeleid, zeker omdat we met de nieuwste automatische sorteermachines werken. Zo zijn we in contact gekomen met Breemes. Zelf heb ik ooit bij hen de Pilz-training Safety engineer gevolgd toen ik nog elders werkte. Die was goed verzorgd en de inhoud vond ik geweldig. Ik was toen pas projectmanager geworden en in die functie betrokken bij design, installatie en afname. Het was goed om daarvoor in de training een achtergrond in risico-analyse en kennis van de Machinerichtlijn mee te krijgen.”
 

Plc-basiscursus

Concrete aanleiding was de mogelijkheid om twee medewerkers een commissioner-training te laten volgen in Denemarken bij de leverancier van de sorteerinstallaties, Beumer. Daarvoor was het handig dat zij al basiskennis zouden hebben van de plc’s die de installaties besturen, aldus Lobbinger. “Breemes stelde zich zeer flexibel op en in twee weken tijd was het geregeld dat die twee personen op cursus konden. Daarna gingen ze vier weken op training in Denemarken en nu vier jaar later werken ze nog bij ons en zijn ze doorgegroeid. Dat was een succesverhaal voor ons. Inmiddels hebben nog enkelen de plc-basiscursus bij Breemes gevolgd. Dat komt onder meer doordat we nu elk jaar twee mensen naar die commissioner-training sturen, om ons team zo sterk mogelijk te maken, onafhankelijk van derden.”

“Geen algemene cursus, maar focus op de equipment die we hier hebben staan”

De plc-basiscursus werd door Breemes op maat voor DHL Aviation samengesteld, vertelt Joren Marteaux, technisch vertegenwoordiger bij Breemes. “Deze cursus is bedoeld voor medewerkers die met de SIMATIC S7 plc’s gaan werken: programmeurs, installateurs en service- en onderhoudsmedewerkers en andere plc-gebruikers. Het begint bij het begin: wat is een plc, hoe ga je online en hoe kun je ’m programmeren? Ook leer je gebruik te maken van standaard documentatiemogelijkheden en bestaande plc-programma’s te bekijken, analyseren en testen. Die eerste keer hebben we de opleiding op onze locatie in Zonhoven verzorgd. We doen het ook wel ter plaatse bij de klant, maar soms geven klanten de voorkeur aan onze locatie, omdat hun mensen bij deelname in eigen huis makkelijker worden gestoord door collega’s.” De cursus was op maat van DHL Aviation. “We hebben hun gevraagd met welke systemen ze werken en wat hun noden waren. Daaromheen hebben we de cursus gevormd.” Lobbinger kan dat beamen: “Het was geen algemene cursus, ze zijn echt ingegaan op de equipment die we hier hebben staan.”
 

Duurzaam programmeren

Bij DHL Aviation smaakt de samenwerking met Breemes naar meer, meldt Lobbinger. “We hebben al met hen contact gehad om ons nog meer trainingen aan te bieden, onder meer voor Datalogic en Profibus. We hebben nog niet veel Profibus-storingen gehad, maar we willen onze mensen wel meer kennis laten vergaren over storingsoplossing voor Profibus. In de huidige Covid-tijd is het een beetje stilgevallen, maar we willen ons trainingsschema voor de komende jaren weer verder uitwerken. Veel van onze junior techniekers beginnen met mechanisch onderhoud en als ze dat onder de knie hebben, kunnen ze richting de elektrotechniek gaan.” Daarvoor kijkt DHL Aviation onder meer naar de trainingsmogelijkheden bij Breemes. Tegelijk blijft de plc-basiscursus een duurzaam onderdeel van het opleidingsprogramma.

“Met slimme plc-programmering duurzaamheidswinst behalen”

Over duurzaam gesproken, DHL Aviation heeft een ambitieuze doelstelling voor 2050: “Zero emissions”. Zo gaan ze nu bij Ground Support Equipment geleidelijk over op elektrische voertuigen. Material Handling Equipment, Lobbinger’s domein, is bij de verhuizing in 2017 al overgeschakeld op energiezuiniger systemen. Bovendien kennen de meeste installaties tegenwoordig een energiebesparingsmodus, die vanzelf aanslaat als er een bepaalde periode geen pakketje is voorbijgekomen, vertelt Lobbinger. “Door de plc-programma’s en het gedrag en verbruik van motoren te begrijpen, kunnen wij voorstellen doen voor optimalisering van die modus. Daarvoor kan de leverancier de software van die installaties aanpassen. Zelf kunnen wij nog winst behalen door in de plc’s de juiste parameters in te stellen, bijvoorbeeld voor de frequentieregelaars op de motoren.” Kortom, hoe beter de onderhoudstechniekers bij DHL Aviation plc’s kunnen programmeren, hoe beter ze kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling. Bij Breemes doen ze niet aan energiebesparing voor DHL Aviation, zegt Joren Marteaux tot slot: “Zij zijn voor ons een interessante klant vanwege de omvang van hun installaties en het aantal plc’s en andere systemen. Natuurlijk is onze ambitie om hun in de toekomst ook materialen te gaan leveren. Voor nu kunnen we bij hen nog groeien met opleidingen die we op maat samenstellen.”















 

Hoog geautomatiseerd, goed opgeleid

DHL Aviation op Brussels Airport is het sorteercentrum van DHL Express in België voor pakkettransport per truck of vliegtuig. In 2017 werd nieuwe huisvesting opgeleverd, waar nu 1.600 mensen werken met de nieuwste techniek: zes automatische sorteerinstallaties, 6,5 kilometer transportband, meer dan twintig x-ray-apparaten en de nodige weight & dimension units. De onderhoudsorganisatie telt ruim zestig medewerkers, verdeeld over Facilities, Ground Support Equipment en Material Handling Equipment. DHL Aviation bedient zowel de b2c- als de b2b-markt en is sterk groeiende. Het bedrijf investeert veel in opleiding van medewerkers, onder meer om schoolverlaters aan zich te binden en te laten doorgroeien.

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder