text.skipToContent text.skipToNavigation


Groen licht voor Engeland



Ko Hartog Verkeerstechniek bouwt van standaardcomponenten maatwerkoplossing

Als het op het op het ontwikkelen en bouwen van verkeersregelinstallaties (VRI’s) aankomt, is Ko Hartog Verkeerstechniek een goede bekende van Rijkswaterstaat en van gemeentelijke en provinciale wegbeheerders in Nederland. Sinds een aantal jaar weten ook bedrijven in Engeland de weg naar Heerhugowaard te vinden. Wat begon als proef is uitgegroeid tot een enorm succes. itsme was vanaf het allereerste begin betrokken bij die ontwikkeling. 
 

Nederland is Europees koploper op het vlak van optimale verkeersdoorstroming; met behulp van sensoren wordt de groentijd afgestemd op het verkeersaanbod. Bij Ko Hartog Verkeerstechniek implementeren ze dat proces al jaren in hun producten voor de openbare weg. Precies dat trok de aandacht van een Engelse organisatie vertelt Edwin Henning, technisch directeur bij Ko Hartog Verkeerstechniek. 

“Ze wilden een mobiel systeem waarmee je in totaal zestien lantaarns – verkeerslichten – draadloos kunt koppelen om daar tijdelijk een volledig kruispunt mee aan te sturen. In de Europese Unie is dat niet toegestaan, in Nederland kennen we alleen de om-en-om-regeling. Dat systeem zorgt ervoor dat het verkeer in twee richtingen veilig kan oversteken over dezelfde rijbaan. Zij zochten een creatief bedrijf om zo’n oplossing te ontwikkelen en te bouwen, gebaseerd op ons systeem dat een optimale groentijd garandeert. Tegelijk moest het ook voldoen aan de Topas, de Britse industrienorm voor verkeersregelinstallaties.”
 

Terug naar de basis

Bij Ko Hartog Verkeerstechniek gaan ze zo’n technische uitdaging niet uit de weg. En een uitdaging? Dat was het zeker. Zo konden de mobiele VRI’s slechts gedeeltelijk in Heerhugowaard getest worden. In Engeland wordt er met krachtiger radiosignalen gewerkt dan in het veel dichter bevolkte Nederland. Bovendien komen er in beide landen weer andere types verstoring voor, reden om ter plaatse een aantal testlocaties te bouwen.

Maar eerst moest de basis gelegd worden, vertelt Edwin. “We maken vanaf 1983 gebruik van Mitsubishi PLC-techniek in onze vaste toestellen dus dat merk wilden we ook voor dit systeem. We zochten echter een PLC die veel meer functionaliteiten aankan.” Met die vraag nam hij contact op met itsme.  

Edwin over die samenwerking: “We gebruiken vooral standaard componenten die we theoretisch overal kunnen bestellen. Die integreren we in onze eigen software en hardware om tot maatwerkoplossingen te komen. We missen soms wel de aansluiting met die componenten: wat past het beste bij onze specifieke toepassingen? Doordat we echter zo diep in de materie zitten, hebben we, in onze ogen, soms simpele vragen waar een leverancier al gauw niet uitkomt. Daarom gaat het ons niet om het laatste kwartje. We hebben technische specialisten nodig.”
 

Wat de HMI betreft, had de eindklant één duidelijke voorwaarde: ook al zat er aan de binnenkant een compleet nieuwe technologie, de bediening met ouderwetse drukknoppen moest exact hetzelfde blijven. Omdat het om een klantspecifieke oplossing ging waarbij de HMI op Modbus draait, heeft Arjen Schutte, application engineer bij itsme, Edwin in contact gebracht met Protonic, een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. 

“We hebben soms simpele vragen waar een leverancier niet zomaar uitkomt”

Tegelijkertijd begon de zoektocht naar de perfecte PLC. Arjen legt uit hoe die leidde naar de Mitsubishi IQ-F FX5UC. “Deze PLC is heel compact en toch een van de snelste en krachtigste die er zijn. Dat moet ook, want zeker in verkeerssituaties is communicatie essentieel. Je wilt absoluut voorkomen dat er twee verkeerslichten tegelijk op groen springen. Dat kan bij dit merk ook niet, want bij uitval wordt er een signaal afgegeven: de lantaarns gaan over op geel knipperlicht.” Ook het programmeren werkt in essentie eenvoudig. “Je stopt er een SD-kaart in, de CPU kopieert het programma en plaatst het op het eigen geheugen. Dat bespaart enorm veel tijd, iedereen zonder specialistische kennis kan dit foutloos doen. En komt er over tien jaar een nieuwe PLC op de markt, dan kun je dus ook het oude PLC-programma gemakkelijk migreren.” 

Hij stemde alles af met Joop de Haan, technisch specialist bij Ko Hartog Verkeerstechniek, en de ontwerper van dit systeem, die tevens de programmering en het radiografische gedeelte van de VRI’s voor zijn rekening neemt. Dat ze regelmatig contact hebben om even te sparren of nieuwe ontwikkelingen door te spreken, beschouwt Edwin als pré: “De mensen van itsme kunnen altijd binnenlopen voor een kop koffie. Bij andere leveranciers zijn we heel selectief, omdat zoiets ook verstoring geeft. We merken dat er soms hele kleine vragen spelen bij onze techneuten die met zo’n bezoekje snel opgevolgd kunnen worden. Zo kwam Arjen erachter dat er een communicatiemodule tussenuit kon. Dat bespreekt hij dan met Joop, wat een besparing opleverde van tachtig euro per PLC.”
 

Bufferfunctie 

Wat begon als uitdaging of het überhaupt gemaakt kon worden, bleek zo’n succes dat het nu vooral de vraag is hoe het zo efficiënt mogelijk kan. Om een snelle levering te garanderen, heeft itsme de artikelen voor de verkeerssystemen specifiek voor Ko Hartog Verkeerstechniek op voorraad liggen. Danny van Leeuwen, branch manager bij itsme, legt uit dat ze een buffer hanteren van 500 stuks. “De standaard levertijd is vijf weken; wij leveren direct uit voorraad. Komen we onder een bepaald niveau, dan informeren we Ko Hartog Verkeerstechniek en plaatsen in overleg een nieuwe order. Zo hebben zij altijd de gevraagde goederen op het juiste moment en wij bewaken het voorraadniveau voor hen.” 

“Het gaat ons niet om het laatste kwartje. We hebben technische specialisten nodig”

En de toekomst?  Die ziet er goed uit voor Ko Hartog Verkeerstechniek, zeker overzee, vertelt Martijn Verkade, commercieel directeur. “Nadat we het initiële systeem hadden uitgerold, ontvingen we een order van 1000 stuks. Na de eerste ervaringen hebben we het product in een aantal software versies doorontwikkeld. We zitten jaarlijks met onze Engelse klanten om tafel. Het is grappig om te zien dat bepaalde zaken die wij in Nederland heel normaal vinden, in Engeland als enorme ontwikkelingen worden gezien. Dat doorvoeren gaat in kleine stapjes, maar we zitten aan de goede kant van de lijn. Dit jaar verwachten we een afzet van 3000 stuks.” 










 





Groen. In elk opzicht

Ko Hartog Verkeerstechniek bestaat sinds 1928 en is met een team van twintig medewerkers specialist in de ontwikkeling, productie en verkoop van verkeerssystemen. Deze voldoen aan strenge kwaliteitseisen om de verkeersveiligheid te garanderen. Continu innoveren speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf. Een van die ontwikkelingen betreft de I-VRI, een verkeersregelinstallatie die connectie maakt met voertuigen om de verkeersdoorstroom nog verder te optimaliseren. Dat heeft onder andere een gunstig effect op de uitstoot van fossiele brandstoffen, waardoor het milieu minder belast wordt. 

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder