text.skipToContent text.skipToNavigation
 

Sparck - Met lucht de lucht uit dozen halen

Sparck Technologies in Drachten bouwt geautomatiseerde verpakkingsmachines die dozen op maat maken voor online-retailers. Het bedrijf houdt voor z’n innovatieve, snelle machines op een aantal punten vast aan energie-intensieve pneumatiek. Daarmee behalen eindklanten de meeste winst: minder lucht in de doos, minder kartonverbruik, hogere verpakkingscapaciteit en minder afhankelijkheid van menskracht. itsme levert er de Festo-standaardcomponenten voor en zorgt dat ook Sparck-specifieke pneumatiekproducten worden gemaakt.
 

Tien jaar geleden was Sparck Technologies een voorloper met zijn concept van volumereductie en automatisering. “Met onze machines kunnen bedrijven zo snel, efficiënt en duurzaam mogelijk online orders verpakken”, vertelt Hedde Biesma, marketingdirecteur Europa.

“Onze missie is duurzaam verpakken in de e-commerce zo standaard mogelijk te laten worden.” Het bedrijf bouwt nu twee typen verpakkingslijnen, die respectievelijk 500 en 1100 dozen per uur kunnen maken, voor klanten in veertien landen in Europa en Noord-Amerika.

Vragen over de pneumatiekcomponenten?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!


Bij maatwerk en end-of-life

De machines van Sparck gebruiken onder meer pneumatiek voor het verpakkingsproces, verklaart Sjoerd van Netten, multidisciplinair afdelingshoofd en projectleider.

“Wij gebruiken veel pneumatische actuatoren, bijvoorbeeld zuignapjes voor het vasthouden van het karton tijdens het vouwen en transporteren. Het benodigde vacuüm wordt gecreëerd met perslucht, want met een vacuümpomp is dat veel complexer.

Voor transporteren en aandrijven kun je ook elektromechanische componenten kiezen, maar in sommige toepassingen is pneumatiek de beste oplossing. Bovendien zijn in onze compacte machines sommige functies niet anders dan met pneumatische componenten te realiseren.”

 

“Vanwege de beperkte inbouwruimte hebben we soms slimme maatwerkoplossingen nodig”

Sparck werkt met pneumatiekcomponenten van Festo en krijgt die sinds mensenheugenis geleverd door itsme. “Festo is een toonaangevend merk, zeker in Europa”, aldus Van Netten. Daar komt bij dat Festo de mogelijkheid biedt om componenten op klantspecificatie te leveren. “Vanwege de beperkte inbouwruimte hebben we soms slimme maatwerkoplossingen nodig.” “Dus zorgt itsme dat bepaalde Festo-componenten speciaal voor de toepassing van Sparck worden gemaakt”, zegt Cees Rademaker, technisch adviseur voor lineaire motionproducten bij itsme. “Dan overleggen we met hen waarover ze snel willen kunnen beschikken en die componenten houden we voor hen ook op voorraad. Als ze die bestellen, versturen we ze dezelfde dag, desgewenst direct naar hun klant.” “Dat valt onder de totaaldienst die Sparck levert”, licht Biesma toe. “Klanten kopen bij ons een machine, het onderhoud en ook de service, waaronder levering van spare parts valt.” “Ook voor componenten die end-of-life gaan, is de inzet van itsme onontbeerlijk”, illustreert Van Netten. “Daar zijn we net tegenaan gelopen met een vacuümgenerator. Jammer genoeg heeft de vervanger een andere elektrische aansluiting.” Rademaker: “Je ziet dat fabrikanten van componenten soms vernieuwingen doen die lastig aansluiten op bestaande installaties. Bij een installed base zoals Sparck ook heeft, moeten vervangende componenten natuurlijk wel werken. Voor de vacuümgenerator hebben we in overleg met Festo een oplossing gevonden; we gaan nu in gesprek hoe we dat precies uitwerken.” 

 

Training en communicatie

Van Netten is zeer tevreden over de samenwerking en roemt de trainingen die itsme aanbiedt. “Veel technici hebben in hun opleiding wel een basistraining pneumatiek gehad. Dat is echter onvoldoende om een fundamentele onderbouwing te kunnen geven van wat componenten doen en goed in te vullen wat je ermee kunt en hoe je ze moet gebruiken. Daarom hebben we twee jaar geleden samen met itsme een mooi programma samengesteld met modules voor pneumatiek en ook aandrijftechniek in brede zin. Dat heeft een groot deel van onze mechanici gevolgd via het trainingsportaal van itsme. Het heeft ons op een hoger niveau gebracht, zodat wij met een goede onderbouwing onze componenten samen met itsme kunnen selecteren.” “Na de training kregen de deelnemers nog twee dagen praktijk”, vult Rademaker aan. “Het is altijd goed om producten fysiek te kunnen vasthouden en er werkende systemen van te maken.”

“Bij vragen krijgen onze mensen snel en adequaat antwoord”

“Ook de communicatie verloopt prima”, vervolgt Van Netten. “Van mijn mensen hoor ik dat ze bij vragen snel en adequaat antwoord krijgen.” Dat compliment wil Rademaker meteen terugkaatsen: “Als ik iets nieuws heb en vraag of het wat voor hen is, krijg ik daar direct goede feedback op en altijd een concreet antwoord. Dat is het interessante aan werken voor Sparck: ik zit hier dicht op de ontwikkeling van nieuwe machines en waan me als mechanicus in een speeltuin.” Hij houdt de relatie dan ook graag aan. “Blijft Sparck groeien, dan groeien wij met hen mee en blijven we bij nieuwe ontwikkelingen aanschuiven, met een open oor voor hun vragen.” Biesma: “Wij blijven inderdaad innoveren, door te luisteren naar de klant om te horen waar nog verbeteringen mogelijk zijn.” Van Netten kan zich daar helemaal bij aansluiten: “De relatie tussen Sparck en itsme blijft wederzijds voordelig en duurzaam.” 

Levensduur

Over duurzaam gesproken, Van Netten heeft wel een wens. “Van de componenten die wij gebruiken, willen we nog beter op voorhand de levensduur weten. De technische levensduur van onze machines loopt in de miljoenen doosjes. De gemiddelde component moet dus ook miljoenen cycli kunnen weerstaan, of heel simpel te vervangen zijn. Voor kogellagers zijn er mooie rekenmodellen, maar voor veel pneumatische actuatoren is het toch een kwestie van een levensduuropstelling bouwen om het proefondervindelijk te bepalen.” Rademaker begrijpt Van Nettens behoefte aan meer informatie over de levensduur. “Sommige leveranciers vermelden die op hun datasheets, bijvoorbeeld hoeveel schakelingen een component kan uitvoeren, maar dat is theoretisch. Bij elektrische componenten heb je altijd min of meer dezelfde 50 Hz, bij pneumatiek kan er flink verschil zitten in de lucht. Dat ligt eraan hoe schoon die uit de compressor komt en als er een filter tussen zit, hoe schoon dat nog is. Dan kan de opgave 100.000 schakelmomenten zijn, maar als de lucht vies is, haalt die pneumatische component misschien slechts de helft.” Als een component, al of niet eerder dan verwacht, moet worden vervangen, is het altijd de vraag of die nog leverbaar is. “itsme is daar scherp op”, vertelt Rademaker. “Wij monitoren de producten van leveranciers. Als er artikelen zijn die in een uitloopfase komen, is onze insteek om klanten vroegtijdig te informeren over de alternatieven. Dan kunnen hun engineers de tekening aanpassen met een alternatief. Zo zorgen wij ervoor dat Sparck en onze andere klanten tijdig over de juiste data en informatie beschikken.”

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    15.02.2024
    Enduro - Compleet pakket voor het zware werk
    Enduro Softslings bouwt machines voor de eigen productie van ‘heavy lifting’ hijsbanden. Voor een nieuwe machine schakelde het itsme in voor het complete pakket: advies over de aandrijving, levering van componenten en programmering van de besturing. “We hebben het hele project in ruim een half jaar afgerond. Dat is snel voor zo’n bijzondere machine.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    12.04.2023
    Solide relatie uitgebreid met lucht
    Lasbedrijf en machinebouwer Leenstra heeft voor de levering van elektrotechnische materialen al meer dan twintig jaar itsme als vaste partner. Dankzij een recent machinebouwproject is de relatie verbreed naar mechanische producten, in het bijzonder de pneumatiek van Festo. Dat betrof een machine voor de fabricage van betonnen elementen. Het maakt de samenwerking tussen Leenstra en itsme alleen maar meer solide.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    07.05.2021
    Wanneer tijdsdruk de agenda beheert
    Ontwerp en aflevering van industriële turnkeyprojecten, het automatiseren van besturingssystemen; Mario Claes, eigenaar van Etec Systems in Balen \(België\), put hiervoor al veertien jaar uit een continu groeiende bron aan ervaring. Elke situatie legt weer unieke uitdagingen bloot. Elke oplossing draagt bij aan een bredere kennis
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    04.03.2021
    Duurzaam tot aan het plafond
    Aan de rand van Hengelo-Zuid krijgen tonnen afval jaarlijks een nieuwe bestemming. Door verbranding, scheiding en compostering worden er energie en grondstoffen gewonnen die hun weg terug naar de samenleving vinden. Met de warmte die vrijkomt bij de verbranding wekt Twence bijvoorbeeld elektriciteit op, genoeg om ongeveer de helft van alle Twentse huishoudens van stroom te voorzien. Om de continuïteit van alle centrales te garanderen, houden operators regelmatig controlerondes door de installaties, waarbij goed zicht belangrijk is. Bij de overstap van TL-verlichting naar LED riep Twence de hulp in van itsme.
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    17.10.2023
    Festo - Proportioneel drukregelventiel VPPI
    Bij het proportionele drukregelventiel VPPI worden alle nominale afmetingen direct aangestuurd; zonder de noodzaak van stuurventielen of voortrappen. Door het drukcompenserende element regelt het ventiel dynamische en nauwkeurig; ook bij de grotere nominale afmetingen. De krachtige en wrijvingsarme voice coil maakt de VPPI hoogdynamisch. De geïntegreerde positieregelaar draagt bij een aan hoge stabiliteit.
    Lees verder
  • NEWS
    06.05.2022
    Heb ik dat voordeel nu laten liggen..?
    Vertrouwde componenten in een nieuwe machine? Vaak kan dat slimmer! Festo’s portfolio ontwikkelt zich jaarlijks met zo’n 700 nieuwe producten. Die innovatiekracht leent zich uitermate goed voor een lagere kostprijs. Met de itsme factory scan helpen we u graag met het vinden van slimme toepassingen die aansluiten bij de huidige aandachtspunten in de machinebouw.
    Lees verder
  • NEWS
    20.04.2022
    Een simpele combi
    Pneumatiek is nog steeds het middel bij uitstek voor eenvoudige bewegings- en positioneertaken. In een steeds sterker gedigitaliseerde wereld wordt elektrische automatisering en een continue informatiestroom van het werkstuk naar het besturingssysteem en naar de cloud echter onmisbaar. Met de Simplified Motion Serie biedt Festo een automatiseringsoplossing die de kloof overbrugt tussen eenvoudig te installeren pneumatiek en flexibele elektrische automatisering.
    Lees verder
  • NEWS
    30.11.2021
    Festo Motion Terminal
    In de wereld van de maakindustrie is veel te doen over digitalisering en Industry 4.0. Inmiddels zijn de veranderingen al duidelijk merkbaar in ons dagelijks leven. We zien steeds vaker gepersonaliseerde of customized consumentenproducten en het blijkt relatief eenvoudig om het netwerk van de productie, via de juiste logistieke kanalen, helemaal tot aan de eindverbruiker te krijgen.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder