Shipping industry vaart wel bij vernieuwde PLC
Lokaal geproduceerde TULLP-oplossingen gaan de hele wereld over
In een tijd waarin de wereld en dus ook de scheepvaartindustrie zo’n beetje tot stilstand is gekomen, komt het Nederlandse TULLP met een belangrijke vernieuwing. In een periode van ruim vier jaar omarmden ze een nieuwe PLC die het brandstoffilter van zeeschepen aanstuurt. Juist door die nu te introduceren, willen ze een signaal afgeven. Sjoerd Kivits, service manager TULLP: “Ondanks alle tegenvallers door de situatie rond corona ontwikkelen wij gewoon door. Afgelopen jaar hebben mensen alleen recons – opgelapte units – ontvangen. Dat we nu iets compleet nieuws hebben gemaakt, dat is gewoon vet.”
Die veerkracht en het enthousiasme zijn kenmerkend voor het 24-koppige team uit Raamsdonksveer. Als ze eenmaal een idee in hun hoofd hebben, dan zal het er komen ook.
Bijna 20 jaar geleden begonnen als Separator Spares International, is het bedrijf in 2017 omgedoopt tot TULLP. Het refereert daarmee aan hét symbool voor Nederland, de tulp. Overigens dekte de oude naam de lading allang niet meer; ze zijn een onafhankelijke one-stop leverancier van materialen en oplossingen op het gebied van separators, pompen, filters, warmtewisselaars en watermakers. Een technical support team, MaxAssist, staat zeeschepen bovendien 24 uur per dag, 7 dagen per week bij voor hulp en advies. Of een schip nu afgemeerd ligt in de Haven van Rotterdam of ergens op de Indische Oceaan vaart.
Concept in ontwikkeling
Al in 2010 constateerde TULLP dat veel schepen nog uitgerust waren met een Siemens C7 PLC. En dat terwijl dit type een volledige uitfasering wachtte. Het idee ontstond dan ook voor een compacte plug & play-oplossing: een een-op-een uitwisselbare set die de klant zelf eenvoudig op de plek van de oude PLC kan installeren, zonder specialistische kennis of ingewikkelde montage.
Al die tijd stond de oude PLC op het bureau van Sjoerd. Die herinnerde hem dagelijks aan het concept dat in zijn hoofd zat. Hij wist duidelijk wat hij wilde, maar nog niet hoe hij daar moest komen. Wel met wie. “We doen al jaren zaken met itsme. Ze leveren onder andere onze stekkers en control units. Toen we bij dit project advies zochten, wees mijn contactpersoon Elly me op itsme Industrial Automation.” Door het vertrouwen in de leveranciersrelatie bleek de stap naar technische ondersteuning nog maar klein.
“We schakelen snel richting onze klanten. Het is fijn om een leverancier met dezelfde mindset te hebben”
Begin 2020 kwam het project in een stroomversnelling. Sjoerd heeft in die laatste fase intensief samengewerkt met Pieter van Ginneken, application engineer bij itsme. Pieter: “We kunnen snel handelen en bijspringen, doordat we diverse projecten naast elkaar laten lopen. We zetten ons niet vast in alleen de grote projecten.” En dat is precies wat TULLP zoekt. Zeker gezien hun klanten de hele wereld overgaan en dat een bepaalde manier van handelen vereist, aldus Robert van Ballegooijen, general manager van TULLP. “Snel schakelen, dat is wat we zelf ook richting onze klanten doen. Het is fijn om een leverancier te hebben met dezelfde mindset.”
Toch bood de samenwerking in het begin nog wel wat uitdaging, omdat in dezelfde periode de smart lock down werd afgekondigd. Bij elkaar op locatie komen, was er niet langer bij. Pieter stelde daarop remote support voor met onder andere Skype, en voor het delen van de schermen met TeamViewer. Met dat laatste nam hij het systeem van TULLP over. “Ben je eenmaal vijf minuten bezig, dan is het net of je naast elkaar zit. Het werkt perfect.” Op momenten dat Sjoerd weg moest, ging Pieter gewoon door: “Dan ging ik ondertussen vanuit mijn huis verder op zijn laptop.”
itsme drietrapsraket
Sjoerd zegt enthousiast: “Ik besprak alles met Pieter: van zaken die softwarematig niet werkten tot aan de hele begeleiding bij het aansluiten. Ik heb tips gekregen hoe ik alles moest aanpakken, inclusief de achterliggende reden. Zelf had ik geen ervaring met TIA Portal, maar inmiddels ben ik er aardig vertrouwd mee. Eigenlijk heb ik gewoon een spoedcursus gehad.”
Peter Nelemans, accountmanager van itsme, zorgde ondertussen dat de Siemens-onderdelen specifiek voor TULLP op voorraad lagen, voor extra korte levertijden.
Hij vertelt: “Dat is de drietrapsraket die we vanuit itsme graag bieden. We leveren de materialen, geven training en we zijn er ook voor de technische ondersteuning. Daarbij zien we onszelf als verlengstuk van onze klanten.”
“Ik had geen ervaring met TIA Portal, maar ben er inmiddels vertrouwd mee. Eigenlijk heb ik gewoon een spoedcursus gehad”
Ondanks of misschien juist doordat de klanten van TULLP alle wereldzeeën overvaren, werken ze zelf het liefst met lokale partners. Robert: “Bij itsme zijn de lijnen kort en lopen we bovendien geen risico om lost in translation te raken. Mochten we ergens tegenaan lopen qua levering of ondersteuning, dan kunnen we terecht.”
Trots laat Sjoerd het eindresultaat zien: “Elk draadje dat erop zit, hebben we zelf gemonteerd. En het is af! Ik durf deze PLC’s met het volste vertrouwen de wereld over te zenden. Mochten onze klanten ergens tegenaan lopen, dan lossen we dat binnen twee e-mailtjes op.” Robert: “Zeeschepen hebben vaak meerdere van dit soort PLC’s aan boord. Als ze tevreden zijn met wat wij leveren, dan hopen we natuurlijk dat die andere ook aan de beurt komen.” Terugkijkend op de route die TULLP heeft afgelegd met itsme, zegt hij: “Als je beide ziet dat het interessant kan blijven, dan kun je winnen. Dan heb je het dus over die samenwerking.”
PLC als semivitaal component |