text.skipToContent text.skipToNavigation


Service als motor van de zaak
 



Kits bieden Yerseke Engine Services continuïteit en flexibiliteit

Bij Yerseke Engine Services, kortweg YES, draait alles om excellente serviceverlening. En dat moet ook wel, in een wereld waarin stilstand achteruitgang is; elke dag dat een schip stilligt, is ontzettend kostbaar. Praktisch en efficiënt werken zijn dan sleutelbegrippen. De onderdelen voor hun elektrische schakelkasten betrekt YES als kits – klantspecifiek samengestelde pakketten – bij itsme. Die werkwijze sluit naadloos aan bij een bedrijf dat dag en nacht paraat staat voor de scheepvaart. 

Hoe belangrijk is snel handelen voor YES? Andries van Belzen (projectleider), vergelijkt het met wegtransport. “Is een vrachtwagen kapot, dan wordt er een andere wagen ingezet die de trailer overneemt. Dat gaat bij een schip nou eenmaal veel lastiger. Een schip moet 24 op 7 blijven varen en daar hebben we ook onze serviceverlening op aangesloten.” De monteurs van YES weten daardoor niet altijd wat hun standplaats de volgende dag is. Dat kan ergens aan boord van een binnenvaartschip zijn, maar net zo goed op een vrachtschip in het Panamakanaal. 

En dat zijn alleen nog de reparaties; als het op scheepsmotoren aankomt, past het bedrijf uit Zeeland de kennis en ervaring die ze in ruim 30 jaar opbouwden, op een veel breder vlak toe. Hun expertise ligt in het reviseren van motoren, keerkoppelingen en generatoren voor de scheepvaartindustrie. Daarnaast bouwen ze scheepsmotoren op volgens de regeltechnische wensen en specificaties van hun klanten. Een nieuwbouwproject, een volledige refit waarbij de motor preventief vervangen wordt of liever een revisie zodat een motor er weer 60.000 uren tegenaan kan? Bij YES draaien ze daar hun hand niet voor om, of het nu binnenvaart betreft of zeevaart. 

“Het mooie aan onze samenwerking? Je hebt die specifieke materialen altijd beschikbaar”

Andries vertelt dat het bedrijf zelf een systeem heeft ontwikkeld waarmee een motor kan worden aangestuurd en gemonitord, het Marine Control & Monitoring Device (MCMD). “Daarmee kunnen we de motor starten en stoppen, gas geven en schakelen. Als er iets fout gaat, lezen we de alarmering ermee uit.” Scheepsmotoren in het hart van de werkzaamheden dus. Daarbinnen heerst een grote diversiteit aan mogelijkheden die echter één ding gemeen hebben: alles staat of valt met een ijzersterke service. Bij YES staat serviceverlening voor snel schakelen en korte lijnen die zich niets aantrekken van weekenden of kantoortijden. Dat vraagt om een strak voorraadbeheer en een efficiënte productie. “We moeten wel, want een schip dat stilligt, omdat we een onderdeel van een paar euro niet op voorraad hebben? Ondenkbaar.”
 

Bouwpakket brengt efficiëntie

Toch was daar die wens om de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren en werd itsme uitgenodigd om de mogelijkheden te onderzoeken. 

De oplossing lag in kitten. Paul Mullenders, consultant Connected Business bij itsme, legt uit dat daarbij alle componenten om de speciale elektrische schakelkasten van een scheepsmotor te bouwen, door itsme als één vooraf samengesteld pakket worden aangeleverd. Indien gewenst, is de kast dan zelfs al op kleur gespoten. “Zo’n kit krijgt een eigen artikelnummer. Eén kit bevat tot zo’n veertig verschillende componenten, hoofdzakelijk van Schneider Electric en Phoenix Contact, in verschillende aantallen. Of YES er nu twee of vijf bestelt, alles zit netjes per kit bij elkaar geordend. Dat geeft overzicht. We doen dat allemaal vanuit ons Value Added Service Center (VASC), dat uitsluitend gericht is op de levering van kits en assemblages. Alles gebeurt klantspecifiek, ook als we met de klant afspreken om naast de kits losse componenten op voorraad te houden. En we bewaken de voorraad. Signaleren we dat het hard gaat, dan stellen we in overleg met YES onze voorraad bij.” 
 

Continuïteit komt eerst

Arno Capelle, accountmanager bij itsme, voegt daaraan toe dat snel leveren op de eerste plaats staat. “Wij zijn immers ook afhankelijk van de levertijden van onze leveranciers. Daarom wegen we per geval af of het nodig is een extra hoeveelheid in te kopen. Daarmee stellen we de leverbetrouwbaarheid van YES en andere klanten veilig.”

Andries knikt bevestigend. “Die continuïteit is voor ons bedrijf absoluut belangrijk. Het is handig dat er ook losse onderdelen specifiek voor ons op voorraad liggen. Grijpen we zelf een keer mis, dan bel ik Arno en hebben we alles toch snel in huis. Het mooie aan onze samenwerking is dat ook die heel specifieke materialen zo altijd beschikbaar zijn. In die zin is itsme een verlengstuk van ons magazijn.” 

“Specifieke materialen zijn zo altijd beschikbaar. In die zin is itsme een verlengstuk van ons magazijn”

Terug naar de kits. Het bouwen van een elektrische besturingskast duurt zo’n twaalf tot veertien uur. Die tijd zijn de monteurs inmiddels niet meer kwijt met het bij elkaar zoeken van de onderdelen. “Voor ons is deze werkwijze ontzettend fijn: wij bestellen één artikelnummer. Eén kit is een compleet bouwpakket en dat is gewoon ideaal. Het zorgt voor efficiëntie en overzicht, omdat je heel makkelijk ziet wat je op voorraad heb. En degene die de besturingskast in elkaar gaat zetten, hoeft niets meer uit te zoeken of te sorteren.” Wat voor YES ook een vereiste was: de administratie moest net zo efficiënt ingericht zijn. Daartoe koppelde itsme hun artikelnummers aan die van YES en voegde daar per onderdeel een duidelijke omschrijving aan toe. Op die manier kan YES bestellingen plaatsen aan de hand van hun eigen artikelnummers. En bij het opvragen van informatie weet de itsme-medewerker aan de hand van een omschrijving om welk artikel het gaat. 

Het afgelopen jaar zijn er ongeveer vijftig kits geleverd aan YES. Andries is tevreden over hoe het loopt. “We zijn nu bezig om ook voor andere samengestelde onderdelen kits te laten maken, zoals bedieningshendels en keerkoppelingsbedradingskasten. Dan hoeven we straks ook voor de kleinere projecten maar één doos uit het magazijn te pakken waar we direct mee aan de slag kunnen. Daar zien we absoluut het voordeel van.”



 














Meer dan een motor 

Het volledige YES-team bestaat uit vijftig personen. Ze beschikken over een goed uitgeruste werkplaats, een speciale fuel unit voor de revisie van brandstofpompen, injectoren en regulateurs, en een compleet uitgeruste proefstand waarmee alle relevante zaken van een motor worden getest onder dezelfde omstandigheden als aan boord. Daarnaast kijken ze bij YES ook vooruit, vertelt Andries van Belzen. Hij doelt daarmee op de aangescherpte emissie-eisen voor de binnenvaart, waarbij 2021 nog als overgangsjaar geldt. “Een motor is daardoor niet alleen meer een motor. Er komt straks een uitlaatgasnabehandeling achter. We zijn druk bezig ons daarin te verder te ontwikkelen. Zo kunnen we ook in de toekomst onze service aan blijven bieden.” 

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder